český týdeník | založeno 1968 | Vydavatel: JUDr. František Talián - "Fortuna"

Devadesát pět let v oblacích

Letecká doprava je něco, co dnes považujeme už za samozřejmé. Létáme na dovolenou, někdy za prací, letadla jsou pevnou součástí naší infrastruktury. Historie a tradice letecké dopravy už také může hledět zpět na hezkou řádku úspěchů. Tak tedy v těchto dnech ČSA – České aerolinie, český národní letecký dopravce, oslavily plných devadesát pět let svého fungování.

 

Mladý československý stát se snažil někdy až překotně budovat své instituce a svou strukturu. K ní patřilo i zajištění přepravy. První světová válka jasně ukázala, že letectví má budoucnost a tak bylo jen otázkou času, než se i v Československu začne usazovat myšlenka na civilní leteckou přepravu. Nakonec se tak stalo 6. října 1923, kdy byly vládou založeny Československé státní aerolinie. V jejich čele stanul Karel Huppner, někdejší rakousko-uherský vojenský pilot a pozdější velitel československého letectva. První dopravní let ČSA proběhl třiadvacet dní po založení.

 

Poprvé do Bratislavy

První trasa dopravního letu ČSA vedla z domovského letiště aerolinek, kterým byla Praha-Kbely, do Bratislavy. Oproti dnešním zaoceánským letům to nebyla žádná velká dálka, ale na leteckou techniku dvacátých let 20. století bylo i tři sta dvacet kilometrů už poměrně solidním výkonem. V prvních fázích existence ČSA si také nemůžeme představovat velké letecké stroje pro desítky nebo stovky cestujících, jaké známe dnes. První lety byly provedeny upraveným letounem Hansa-Brandenburg C. I, známým z první světové války, který byl v Československu licenčně vyráběn pod názvem Avia A-14. Počet cestujících, které tento letoun vedle pilota dokázal pobrat, byl přesně jeden, teprve po úpravách těla letounu se vešli i dva.

 

Od limuzíny ke Goliášovi

Postupně se ale letecký park začal rozšiřovat. Přišla letadla Avia A-10, vyrobená jen v pěti kusech, která ale dokázala pojmout dvoučlennou posádku a čtyři cestující v, na svou dobu poměrně luxusní, kajutě. Tomuto typu letadla se tehdy říkalo „aerolimusina“. 

V roce 1925 začala být letadla Avia postupně nahrazována modernějším britským typem De Havilland DH. 50, který dokázal odvézt čtyři cestující a pilota, a Farman F-60 Goliath, který měl už na svou dobu solidní kapacitu čtrnáct osob. ČSA byly pro republiku samozřejmě také nástrojem národní prestiže, byly proto mohutně dotovány Ministerstvem veřejných prací. V letech 1923 a 1924 nedosahovaly tržby výše ani jednoho procenta finančních nákladů.

 

Pod značkou OK

V roce 1929 získaly ČSA svojí poznávací značku OK, která dodnes označuje česká letadla. Její vznik je trochu kuriózní, protože původně zamýšlenou značku CS už předem zabrali Portugalci na počest svého krále Carlose. Značka OK tedy vznikla z iniciál tehdejšího vedoucího mezinárodní delegace Otakara Koudelky.

První mezinárodní linku zavedly ČSA v roce 1930 a mířila do Záhřebu. Postupně se přidávaly i další linky do jižní Evropy, Rumunska a Ruska. Od roku 1937 je základnou ČSA letiště v Praze-Ruzyni a od téhož roku se na palubě některých letadel začínají objevovat stewardky-letušky.

Je také nutno říci, že ČSA nezůstaly samy, během první republiky vzniklo několik dalších leteckých společností, které jim konkurovaly. Byla to zejména Československá letecká společnost, spojená se Škodovými závody, a pak samozřejmě i Baťova letecká společnost, která byla v určitém slova smyslu předchůdcem dnešních nízkonákladových aerolinií.

Po druhé světové válce, která civilní leteckou dopravu přerušila, se ČSA staly státním podnikem. I zde se po roce 1948 projevila ideologická orientace komunistického režimu a aerolinky nakupovaly proudové letouny ze Sovětského svazu, které však postupně zastarávaly. Moderní západní letoun typu Airbus se v hávu ČSA tak mohl objevit až v roce 1991. V březnu 1995 došlo i k logické změně názvu a po rozdělení federace dostala společnost nové jméno – České aerolinie.

 

Vyhlídkový let k narozeninám

Dnes České aerolinie disponují osmnácti moderními letadly a na mnoha linkách jenom v minulém roce přepravily více než dva a půl milionu cestujících. Na své 95. výročí se také náležitě nachystaly a oslavují je zvláštními vyhlídkovými lety kolem Prahy.

„Všechny zážitkové lety budou pod velením našich nejzkušenějších kapitánů vedeny v letové hladině zhruba osm set metrů nad okolním terénem, což je současně nejnižší letová hladina pro běžný obchodní let dopravního letounu s cestujícími na palubě,“ řekl mluvčí ČSA Daniel Šabík. Trasa počítá s okruhem kolem Prahy a hradů Křivoklát, Točník, Karlštejn či Český Šternberk, zámků Zbiroh, Konopiště nebo Kostelec nad Černými Lesy, Slapské přehrady, vodní nádrže Klíčava, klášteru Sázava a hvězdárny Ondřejov a dalších známých míst.

 

Autor: Petr Jan Vinš, Foto: archiv

Partneři

JUDr. František Talián - "Fortuna"

Naše rodina

Ostrovní 30
110 00, Praha 1

telefon: +420 224 932 034
fax: +420 224 932 034
email: rodina@rodinaonline.cz

IČO: 15095568
DIČ: CZ480307270

Website Security Test