český týdeník | založeno 1968 | Vydavatel: JUDr. František Talián - "Fortuna"

ČLÁNKY

Jak se ubránit syndromu vyhoření

Člověk je tvor soutěživý. Má tendenci být ve všem první, nejlepší, nejdokonalejší, prostě jedinečný v každém okamžiku. Jenže neustálý tlak na psychiku může přinést zásadní zlom. Z čista jasna se nechce vůbec nic. Je to tady – vyhořeli jsme!

 

Přetěžování organismu opravdu nevede k dobrým výsledkům. „Tah na branku“ rozhodně nepředstavuje být neustále na telefonu čtyřiadvacet hodin denně a vlastně nikdy neopustit pracoviště. Své o tom ví především ti, kdo pracují doma. Právě oni mají potíž odlišit dobu pracovní a dobu odpočinku, jsou vlastně v práci neustále.

 

Nátlak na psychiku

Únava, nezvladatelný stres, podrážděnost, špatné spaní, pocity frustrace, dojem katastrofálního selhávání, deprese, bolesti hlavy, to vše může přinést oslabení imunity a zvýšení tlaku. Suma sumárum každý z bodů může znamenat, že jsme totálně na dně. Naše práce nám nepřináší radost, vše jenom zatěžuje a my neuvěřitelně trpíme. Mnohdy ani nevíme, co nám doopravdy je.

Typickými kandidáty pro vyhoření jsou muži středního věku na manažerských postech. Proto se o syndromu vyhoření hovoří rovněž jako o manažerské nemoci. Ovšem nemylme se. Vyhořet můžeme nejen v zaměstnání, ale i doma, pokud budeme neustále dokola přeceňovat vlastní síly a myslet si, že se popereme se sadem jako hrom, lánem záhonů a úklidem domu jako hrad. Enormní tlak na neustálý stoprocentní výkon se jednou musí odrazit na psychické i fyzické kondici, a to pro nás nepříznivě.

Neměli bychom čekat až podobný „průšvih“ nastane, ale čelit mu. V tomto případě není od věci, když se člověk rozhodne, že bude tak trošku sobcem. Neuděláme-li si totiž čas jen pro sebe, možná nebudeme ani žádný pro své koníčky mít. Naše psychika neustálý a mnohdy navyšující se tlak nevydrží a my se ocitneme v podivné zemi nikoho, kde budeme sami.

Práci nezbytně potřebujeme, vždyť činnost je cílem našeho rozvoje. Ale taky musíme dopřát tělu odpočinek, nejlépe takový, který bude pravým opakem našeho zaměstnání.

 

Základní zásady, jak nevyhořet a vyhnout se psychickým potížím

  • Osmdesát procent stačí – vytvořme si dostatek časových rezerv i pro stresovou situaci, nejeďme za každou cenu na „sto“;
  • Delegujme – ne všechno musíme udělat sami, koncentrujme se na strategické věci, dovolme ostatním nám pomáhat;
  • Potlačme míru napětí a tlaku – i důležitá práce může počkat, nemusí se uskutečnit okamžitě;
  • Zábava je na místě – zkuste se bavit, humor je nejlepší obranou proti vyhoření, s humorem se překonají i velmi zapeklité úkoly;
  • Záchranná síť – mějme kolem sebe takové přátele, kteří umí včas „hodit pomocné laso“;
  • Nezapomeňme na pohyb – vyberme si aktivitu, při níž nám bude dobře a která pro nás bude znamenat správný odpočinek.

 

Nejlépe známe sami sebe!

Pokud se pocitově dostaneme na úplné dno, je třeba navštívit odborníka. Tady není na hrátky se zdravím čas! Ale až na samotný okraj vůbec nemusíme dospět. Stačí, budeme-li o sebe patřičně pečovat. Rad a návodů jsou přehršle. Vezmeme rozum do hrsti a obezřetně si vybereme, co je pro nás nejvhodnější. Každý je jiný a naše tělo přesně napoví, co je ideální. Musíme jenom dobře naslouchat. Je pravdou, že tu a tam je třeba přeprat vlastní lenost, protože sportování u mnohých nepatří zrovna k prioritě. Ale jak se jednou začne… Abychom se dostali do pohody, potřebujeme taky dostatečnou míru spánku a vyváženou stravu.

Ještě jednu věc nelze přehlédnout: Pokud jsme se dostali do „krize“ díky tomu, že jsme chtěli být dokonalí ve všem, stejně bychom mohli pohořet i v odpočinku. Tedy zase přistupme ke všemu „s mírou“, nic se nemá přehánět! Je přece jasné, že pokud jsme našemu tělu odpírali i krátké procházky, nemůžeme hned nasadit tempo sportovního chodce a denně se hnát lesem třeba třicet kilometrů. Možná to jednou půjde, ale pro začátek stačí přiměřená procházka ve svižném tempu s dokořán otevřenýma očima.

Právě jaro je skvělým obdobím, kdy začít. Každý den je totiž jiný. Člověk může pozorovat, jak se vše probouzí, rozvíjí, pučí a spolu s přírodou se začíná nadechovat i sám.

Potřebujeme-li rovnou dovolenou, hurá na ni. Ale zase si ji nachystejme podle vlastního tempa. Rozhodně se nemusíme nutit do adrenalinových zážitků. Důležité je, abychom ve volných dnech najeli na pravidelný rytmus tří jídel za den s dostatkem tekutin, spánku a pohybu. A v mezičase můžeme i zapojit mozek, doporučuje se luštění, kvízy či skládaní puzzlů.

 

Výkon nevýkon, hlavní jsem já!

Žijeme v čase, v němž výsledek je prý nejdůležitější. Všude se to tvrdí, až jsme si na to zvykli. V kalupu běháme od místa k místu a nikde nejsme včas. Málokdo dokáže rozlišit podstatné od nepodstatného, což ho přesmíru zatěžuje. A pak se objeví potíže. Zprvu nesměle, posléze v plné síle. Dostat se do stresové situace je jen otázkou chvilky. Přitom stačí jediné: nezaměřovat se na výkon, neporovnávat se s ostatními, uvědomit si, že mnohem víc dokážeme správnou organizací své práce. Důkladná analýza je mnohem důležitější než výkon sám! Kdo tohle objeví, tomu se syndrom vyhoření vyhne, nebo alespoň o značný kus se oddálí.

 

Pomocníci proti vyhoření

Dostatek zeleniny a ovoce na talíři * kvalitní maso ve správné míře (nepřejídáme se) * oříšky * kvalitní hořká čokoláda nejen jako pamlsek * vitaminy C, D, skupina B, zejména B6 a B12 * minerály – na prvním místě hořčík se zinkem * bylinky

 

Autorka: (jas), Foto: Pixabay

Partneři

Diamant Expo

JUDr. František Talián - "Fortuna"

Naše rodina

Ostrovní 30
110 00, Praha 1

telefon: +420 224 932 034
fax: +420 224 932 034
email: rodina@rodinaonline.cz

IČO: 15095568
DIČ: CZ480307270

Website Security Test