český týdeník | založeno 1968 | Vydavatel: JUDr. František Talián - "Fortuna"

ČLÁNKY

Biorythme zdravě provoněl trh s kosmetikou

Značkám, jako je Biorythme, se v marketingové hantýrce říká lovebrand. Lidé je milují pro to, jaké jsou. Biorythme není jen přírodní kosmetika. Je to synonymum poctivé práce. Opravdovosti. Pokory. Radosti. Je to inspirativní příběh mladé podnikatelky Anety Adamčíkové, která, přestože její firma ve Svárově funguje teprve třetím rokem, loni prodala dvacet pět tisíc vlastnoručně vyrobených deodorantů. Na sociální síti její život, práci a profesní názory pravidelně sleduje osm tisíc fanoušků. Nejen těm má totiž co říct.

 

 

Pamatujete si na okamžik, kdy jste se rozhodla založit značku Biorythme?

Velmi dobře. Ve volném čase jsem vyráběla závěsná mýdla a jiné výrobky a po mnoha letech se rozhoupala k jejich prodeji na Fleru (pozn. redakce: webu s e-shopem sdružujícím kreativce všeho druhu), kde mě po necelých třech měsících někdo udal. Musela jsem tento průšvih řešit hned s několika úřady a brala to smrtelně vážně. Za to udání jsem zpětně vděčná, díky němu jsem si totiž uvědomila, že chci začít podnikat „opravdově“, se vším, co k tomu patří. Do té doby jsem se bála skočit do podnikání rovnýma nohama. Tím udáním se ve mně něco odšpuntovalo a už to jelo – založení živnosti, hledání dílny, půjčka, náročná kolaudace, certifikace kosmetiky a tak.

 

Po studiích jste nejprve nastoupila jako chemik do zavedené kosmetické firmy. Věděla jste, do čeho jdete?

Práce v kosmetickém průmyslu nebyla mou první zkušeností, už na vysoké jsem na poloviční úvazek pracovala v oddělení kvality u velké potravinářské firmy. Po studiích jsem pak pokračovala v podobné práci, ale v odvětví biotechnologie. Kosmetický průmysl byl změna, hlavně protože se ve srovnání s předchozími firmami jednalo o menší společnost na venkově. Jsem ráda, že jsem mohla touto zkušeností projít, naučila jsem se toho hodně profesně, ale i lidsky. Ověřila jsem si, že je pro mě důležitou hodnotou spravedlnost a pokora, která v práci vždycky musí přicházet z nejvyšších pater – to jsem bohužel v posledním zaměstnání postrádala, takže jsem musela jít dál.

 

Jaký to byl pocit, když jste prodala svůj první výrobek úplně cizímu člověku?

Ze začátku to pro mě byl velký boj. Do extroverta, který by rád a plamenně vychvaloval své produkty, mám totiž daleko. Když jsme šly se ségrou, která mi od začátku pomáhá, poprvé na trhy, tak jsem z toho opravdu neměla dobrý pocit… Nečekala jsem, že o naše výrobky bude zájem a bála jsem se, aby si zákazníci nemysleli, že se jim vnucujeme. „Podnikatelské“ sebevědomí jsem získávala postupně. Až dnes, po několika letech, si umím stoupnout doprostřed místnosti a říct: „Jsem Aneta a vyrábím deodoranty bez hliníku, které opravdu fungují.“ Je to díky našim zákazníkům, kteří nám dávají neuvěřitelnou zpětnou vazbu a mraky pozitivní energie.

 

 

Prozradíte vaše výrobní portfolio? Kde se dají vaše výrobky koupit?

Naší vlajkovou lodí jsou stoprocentně přírodní deodoranty. Ti, co se snaží v deodorantech vyhýbat diskutabilnímu hliníku, by možná potvrdili, že sehnat výrobek, který opravdu funguje, není jednoduché. Naše deoše fungují a je neuvěřitelné, jak se to navzdory tomu, že je Biorythme relativně mladá značka, šíří šuškandou mezi lidmi. Většinou si od nás zákazník koupí právě deodorant, a když zjistí, že sliby nelhaly, vrátí se, aby vyzkoušel i něco dalšího – kromě deodorantů nabízíme pleťové krémy založené na bambuckém másle a balzámy na rty.

 

Jak vypadá váš běžný pracovní den?

Každý jinak, a to je na tom to nejlepší! Přibližně tři dny v týdnu jsem v dílně, kde všechny naše věci vlastnoručně vyrábím. Tyto dny jsou dlouhé a náročné, někdy je to trochu i posilovna – hodně surovin odebíráme ve velkých baleních, takže se nevyhnu nošení dvacetikilových pytlů. Po příjezdu domů si pak většinou ještě sedám se skleničkou vína k počítači, abych vyřešila e-maily. Dny, kdy pracuji z domova, začínám cvičením jógy, a pak celý den datluju do počítače a mezitím si dělám pauzy na praní, vysávání a další domácí práce. Tento režim mi vyhovuje. Bohužel, nebo spíš naštěstí, pomalu přestává být v silách jednoho člověka zastat při stávající poptávce veškerou výrobu, takže budeme brzy hledat někoho na výpomoc.

 

Vaše první a jediná zaměstnankyně je vaše sestra. Máte recept, jak zajistit, aby spolupráce mezi příbuznými fungovala? Umíte doma vypnout a nebavit se o práci?

Ségra je mou jedinou kolegyní na hlavní pracovní poměr, ale máme i další pomocníky – například můj partner mi dlouhodobě pomáhá s webem a vším okolo, nyní pro nás například vyvíjí systém skladového hospodářství. Pak máme třeba šikovné pomocníky na etiketování, které u nás probíhá – jako všechno ostatní – ručně. Co se týká oddělování soukromých a pracovních věcí, občas je to těžké: když sedím večer s vínem u počítače, tak vedle mě většinou je můj partner, který, přestože má jiné zaměstnání, po večerech pracuje právě pro nás.

 

 

Jaké nástrahy na nás, zákazníky, číhají v drogeriích?

Jak se to vezme, „správných“ odpovědí je celá řada. Jako první mě napadá ta, že žádné, protože všechny legálně prodávané výrobky musí splňovat celou řadu pravidel Evropské unie, mezi která patří správná výrobní praxe, označování, používání pouze povolených, respektive nezakázaných, surovin a podobně. Právě suroviny jsou ale diskutabilní, protože co je v očích zákona považováno za bezpečné, vnímá mnoho vědeckých studií minimálně rozporuplně.

 

O jaké suroviny se jedná?

Namátkou soli hliníku používané v antiperspirantech, známé konzervační látky jako parabeny či triclosan, nebo třeba často skloňované silikony. Bylo by jednoduché všechny obavy ohledně výše zmíněných surovin hodit za hlavu s tím, že jsou přece povolené, takže bezpečné – bohužel v čase dochází i na té nejvyšší, tedy legislativní úrovni ke změnám a může se tak stát, že to, co bylo ještě před pár lety povolené, se nyní v kosmetice již používat nesmí – nebo jen s nějakým omezením. To se týká například některých typů parabenů a triclosanu, nebo dvou druhů silikonů, které jsou velice používané, a nyní na ně dopadla ruka zákona kvůli ochraně životního prostředí. Případné zájemce o tuto komplikovanou problematiku si dovolím odkázat na náš blog, kde se dočtou víc.

 

Kdy naposledy vás v souvislosti s kosmetikou něco nadzvedlo ze židle?

Občas mě zaráží, co si v dnešní době dovolí velké evropské značky prodávat za kosmetiku. Moje maminka před pár měsíci dostala darem tělové mléko. Podle informací na etiketě by se, s trochou nadsázky, dalo vyrobit tak, že byste doma smíchali parafínovou svíčku s vodou, zakonzervovali to a navoněli, jak nejlevněji jde. Samozřejmě obal byl přitažlivý, plný ovoce, zeleně a slov „přírodní“… Realita uvnitř je ale obalu na míle vzdálená.

 

Jste vegetariánka. Co vás k tomuto životnímu stylu vedlo? Šlo by také objasnit, co to znamená, že jsou vaše výrobky stoprocentně vegetariánské?

Vegetariánka jsem od svých čtrnácti let, vedly mě k tomu etické důvody. Odjakživa jsem obecně silně prožívala utrpení zvířat, když jsem se v pubertě dozvěděla, co se děje ve velkochovech a na jatkách, tak pro mě nebylo jiné možnosti. To, že je naše kosmetika vegetariánská, znamená, že v ní zákazník nenajde žádné části mrtvých zvířat – ani ty, které jsou na první pohled rozpoznatelné ze složení, jako například lůj, ani ty skryté. Při výrobě kosmetiky se totiž často využívají kafilerní zbytky, které se dále zpracovávají. Tak vzniká třeba glycerin. Zároveň ale naše kosmetika není, s výjimkou pleťových krémů, veganská, protože obsahuje včelí vosk, který je původem z České republiky a je v top kvalitě. Krásně voní, je naprosto nebělený a já osobně pro něj mám díky jeho vlastnostem velkou slabost.

 

 

Dá se pro laiky jednoduše popsat, jak vypadá proces výroby deodorantu od prvotního nápadu po uvedení na trh?

V krátkosti: ta cesta je dlouhá a trnitá. Momentálně jsme uvedli na trh novou řadu deodorantů bez obsahu jedlé soli, na kterou má část populace alergii. Původně to měla být jen taková „bokovka“, kterou jsem chtěla mít za tři měsíce hotovou. Samotný vývoj nakonec trval skoro dva roky a znamenal stovky hodin práce a hromadu, někdy i nevyužitých, surovin. Před uvedením na trh je ještě mimo jiné potřeba je otestovat nezávislou laboratoří, samozřejmě ne na zvířatech, provést u dobrovolníků dermatologické testy a v neposlední řadě musí toxikolog vyhotovit oficiální zprávu.

 

Máte představu, jak bude Biorythme vypadat za deset let? Necháte firmu organicky růst, nebo jste si sama pro sebe určila nějaké hranice?

Na plánování moc nejsem. Je to vlastně jen pár měsíců, co jsem si po letech zase pořídila diář, většinou mám ale popsaný jen další týden a pak je prázdno, protože prostě nevím. Byla bych ráda, kdyby Biorythme rostlo organicky, se ségrou jsme měly pár šikovných kolegyň a všechny byly hlavně spokojené. Věřím tomu, že spokojenost uvnitř firmy se zrcadlí i navenek a šíří dál mezi lidmi.

 

V pondělí 22. dubna se koná Den země. Kdybyste mohla apelovat na veřejnost, aby ve svém přístupu k naší planetě něco změnila k lepšímu, co by to bylo?

Jako první mě napadlo zredukování často zbytečných nákupů. Když už něco kupuji, tak by to nemělo být o kvantitě, ale o kvalitě. Ať to opravdu přináší nějakou hodnotu. Sama se o to snažím při výběru oblečení, vybavení domácnosti, jídla a samozřejmě i kosmetiky.

 

Máte při takovém pracovním vytížení vůbec čas odpočívat?

Nedávno jsem si uvědomila, že když prokrastinuju, tak se většinou koukám na weby s kosmetikou, zahraniční značky přírodní kosmetiky, zkoumám suroviny… I ve volném čase se věnuji tomu, co souvisí s mou prací, a pořád mě to baví. Když nepřemýšlím o kosmetice, tak ráda cestuju, čtu knihy, hlavně českých autorů, cvičím jógu a při meditacích se učím nepřemýšlet.

 

Autorka: Monika Valentová, Foto: Kristina Černá, Karel Choc, Andrea Tengler a archiv Biorythme

Partneři

Diamant Expo

JUDr. František Talián - "Fortuna"

Naše rodina

Ostrovní 30
110 00, Praha 1

telefon: +420 224 932 034
fax: +420 224 932 034
email: rodina@rodinaonline.cz

IČO: 15095568
DIČ: CZ480307270

Website Security Test