český týdeník | založeno 1968 | Vydavatel: JUDr. František Talián - "Fortuna"

ČLÁNKY

Lucie Tichá o znakování se slyšícími dětmi

Touhu komunikovat se svým okolím mají děti dříve, než řeknou své první slovo. Příroda to tak zařídila. Věděli jste ovšem, že abyste se s nimi mohli spolehlivě dorozumět, nemusíte čekat, až se rozmluví? Stejnou službu jako slova udělají v komunikaci s batolaty znaky. Program Baby Signs, který je na nich postavený, využívají miliony rodičů a dětí po celém světě. Lucie Tichá (na fotografii), jedna z lektorek programu a maminka dvouletého Jakuba, vám jej představí.

 

Začněme pěkně od začátku, přesněji řečeno od impulsu, který v Lucii vzbudil zájem o znakování slyšících dětí. „Začátky mateřství byly pro mě i syna těžké. První čtyři měsíce jsem měla pocit, že s ničím nesouhlasí, což dával najevo hlasitým řevem. Když jsem pak sledovala kamarádky, jejichž děti uměly říct v roce a půl různý počet slov, ale většina byla jen nesrozumitelná hatmatilka, lekla jsem se. Při představě, že bych na první Kubova slova čekala tak dlouho a stejně bych neměla jistotu, že se domluvíme, mě opravdu jímala hrůza,“ říká třicetiletá maminka ze Slaného. „Nejhorší pro mě bylo asi synovo koupání. To byl opravdu boj,“ vzpomíná a dodává: „Když jsem jednou zoufale seděla u počítače a hledala nějakou možnost, jak zlepšit vzájemnou komunikaci, objevila jsem článek o znakování. Ta metoda mě okamžitě nadchnula, takže jsem pomalu začala odpočítávat dny, kdy bude Kubovi šest měsíců a budeme moci začít se znakováním. Tenkrát jsem si slíbila, že pokud se nám to podaří, tak se stanu lektorkou a budu tuto zkušenost předávat dál.“

 

Mnohaletý výzkum vyvrátil obavy

Program Baby Signs je založený na americké řeči pro neslyšící, ale je upravený tak, aby odpovídal motorickým schopnostem malých dětí a aby znaky byly snadno zapamatovatelné a logické. Světově uznávané autorky a odbornice na vývoj dítěte, Linda Acredolo a Susan Goodwyn, vytvořily na základě dlouhodobého výzkumu unikátní program. „Zkoumaly zhruba sto čtyřicet rodin, aby vyloučily možnost, že znakující slyšící děti nakonec nedají přednost znakům před řečí. Tato obava se nepotvrdila, ba co víc: psycholožky zjistily, že znakování pomáhá v rozvoji řeči, že znakující děti začínají dříve mluvit, mají lepší slovní zásobu, jsou chytřejší a obecně mají i lepší vztah ke svým rodičům,“ sděluje závěry výzkumu Lucie Tichá s tím, že zkoumané děti byly navíc mnohem víc empatické než jejich neznakující vrstevníci, protože se samy v sobě dokázaly lépe vyznat a odmala pojmenovávat příčiny problémů a nepohodlí. Linda Acredolo a Susan Goodwyn původně vymyslely sto znaků pro nejčastější jevy. „My s Kubou jsme si pro začátek vybrali šest z nich a ty jsme začali aktivně používat.“

 

Znak odstranil problém s koupáním

Se znaky Lucie začala, když bylo jejímu synovi Jakubovi šest měsíců: „Na jeho první znak jsem čekala dva měsíce a bylo to ,světlo‘. Zaujal ho lustr, který jsem pravidelně rozsvěcela nad jídelním stolem.“ Znak, který jim oběma ovšem usnadnil nejvíc život, byl znak ,horký‘, souvisel totiž se zmíněnými starostmi s koupáním. „Přestože jsme vodu ve vaničce měřili teploměrem, můj partner i já jsme do ní namáčeli lokty a zdála se nám v pořádku, Kubovi připadala příliš horká. Ve svých deseti měsících nám dokázal pomocí znaku říct, co ho na koupání celou tu dlouho dobu rozčilovalo a proč ve vaničce pořád brečel,“ vysvětluje Lucie.

 

Vyjádření pocitů i beze slov

Smyslům slov děti rozumí už v osmi měsících věku, neumí ale mluvit, znakování jim tedy nabízí možnost komunikace. „První znaky, které děti začínají používat, představují to, o čem s dospělými chtějí nejčastěji mluvit. Týkají se jejich světa. Například to jsou znaky ,světlo‘ nebo ,čepice‘,“ říká lektorka Baby Signs a dodává: „Smyslem programu není umět desítky znaků, ale vybrat si pár klíčových, které potřebujete a o kterých víte, že vaše dítě zajímají.“ Nenajdou-li maminky v sadě znaků ten, který by se jim hodil, nic se neděje – pro potřebu komunikace se svým dítětem si ho mohou vymyslet. Efekt bude stejný. „Znakující dítě si řekne, co potřebuje. Znaky jsou snadné k naučení, co který znamená, se dá většinou z provedení znaku snadno odvodit. Děti si navíc každý uzpůsobí. Nebo si vymyslí vlastní,“ upozorňuje Lucie s tím, že je ovšem potřeba hlídat, aby děti jedním znakem neoznačovaly více věcí.

 

V pravou chvíli slovo nahradí znak

Někteří rodiče mají zbytečné obavy, že bude znakující dítě pouze znakovat a zbrzdí ho to ve vývoji. „Tak to ale není. Pokud na dítě my, dospělí, budeme mluvit, bude nás napodobovat. Je to podobné jako u chození. Dítě se také nejprve naučí lézt a nestane se, že by se kvůli tomu opozdilo chození. Dítě lezoucí po čtyřech vidí, že rodiče chodí, a chce rovněž chodit. Navíc nastane doba, kdy si dítě uvědomí, že mluvit je efektivnější než znakovat, protože si při tom může třeba hrát nebo malovat,“ říká Lucie.

Rodiče se znakování mohou naučit buď online, nebo v rámci seminářů a kurzů. „Není to časově náročné, ani nijak složité! Stačí se jen naučit správný postup a dodržovat jej,“ dodává.

 

Bylo to správné rozhodnutí

„Ze začátku jsem se hodně bála reakcí okolí. Dost jsem si to celé rozmýšlela. Každý, kdo nás viděl, si automaticky myslel, že je můj syn neslyšící,“ vzpomíná lektorka, „když pak začal dělat zvuky zvířat a mluvit, tak na nás všichni koukali jako na blázny.“ Dnes jsou Kubovi skoro dva roky. Na otázku, jak se na jeho vývoji promítlo znakování, jeho matka odpovídá: „Mluví ve větách, krásně skloňuje, umí se omluvit, pozdravit a já už ani nedokážu spočítat, kolik slov má jeho slovní zásoba. Kamkoli přijdeme, každý obdivuje, jak nádherně mluví a na čem všem se dokážeme domluvit.“ Certifikovaných lektorek, jako je ona, máme v ČR několik desítek, a Lucie Tichá jejich řady rozšířila na konci loňského roku: „Jednoduše plním svůj slib a předávám tento úžasný způsob komunikace dál!“

 

***

Z historie programu Baby Signs®

Profesorky vývojové psychologie Linda Acredolo, PhD. a Susan Goodwyn, PhD.  v roce 1982 objevily, že děti ve věku od 10 do 24 měsíců spontánně používají jednoduché posunky a znaky k tomu, aby tak vyjádřily slova, která ještě neumějí vyslovit. Třeba přičichnutí si ke květině, napodobení psa, co vyplazuje jazyk, nebo mávnutí ptačích křídel. V důsledku toho si tyto dvě dámy položily otázku, co se stane, když rodiče podpoří tento přirozený vývoj a znakovou zásobu dětem rozšíří. Výsledky jejich bádání odstartovaly radikální průlom v komunikaci mezi rodičem a nemluvnětem a pojmenovaly ho Baby Signs Program®. Během dlouhodobého výzkumu, který sponzorovaly Národní Instituty Zdraví v USA, Linda se Susan prokázaly, že je Baby Signs Program přínosný: snižuje frustrace dětí a rodičů, posiluje rodičovské pouto, obohacuje emoční rozvoj dětí a pomáhá dětem při učení mluvit a zvyšuje jejich IQ. Do ČR se tento program dostal v roce 2008 díky Michaele Tilton, která přivezla práva k produktům Baby Signs pro Českou a Slovenskou republiku. Více informací se dozvíte na webu babysigns.cz.

 

Autorka: Monika Valentová, Foto: archiv Lucie Tiché

Partneři

JUDr. František Talián - "Fortuna"

Naše rodina

Ostrovní 30
110 00, Praha 1

telefon: +420 224 932 034
fax: +420 224 932 034
email: rodina@rodinaonline.cz

IČO: 15095568
DIČ: CZ480307270

Website Security Test